søndag 5. desember 2010

Klatretur til Frankrike!

Nice
Vi var en gjeng som reiste ned noen dager før opplegget med skolen startet. Vi la oss inn på et hostell sentralt i byen, og tilbrakte 2 dager her før resten av klassen kom ned. Tiden gikk med til sightseeing, utforsking av fransk mat, besøk på nattklubb, bading og avslapping

Correns
Vi møtte resten av klassen på flyplassen i Nice, tok ut leiebiler og satte kursen mot Correns, en liten landsby hvor vi hadde basen vår. Correns ligger 4 timer fra Nice, 20 min kjøring nord for Brignoles, i det flotte Provence distriktet. Landbyen har ca 400 innbyggere, et bakeri, en liten butikk, kirke, skole og en lokal pub/cafe. (Se kart) Vi bodde i telt på en campingplassen Camping Municipal - "Le grand jardin". En fin plass med toalett, dusj og en plass til matlaging, til studentvennlig pris, rett over 4 euro natten. Veldig koselig og avslappende plass å ha base på.

Kveldkos
Studenttema Så og si hver dag hadde vi 1-2 studenttemaer. Dette var tema som var relevante til eksamen vi skulle ha, en uke etter vi kom hjem. Vi startet dagene med et studenttema, og så hadde vi et tema midt på dagen borte ved klatrefeltet. Jeg syns det er helt genialt å ha disse temaene. Man får øvd seg på å ha en forelesning, samtidig som det er gøy å se hvordan andre velger å legge frem stoffet sitt. Det er også noe helt annet å sitte å høre på når man er ute i fri luft, med flotte omgivelser, istedenfor klasseromsundervisning.

Chateauvert
Vi klatret i Chateauvert i "Vallon Sourn", ca 7 min kjøring fra campingplassen. Dette er et mekka for sportsklatring. Man kan klatre på grader fra 2b og opp til 8b+. Mesteparten ligger på 5-6 tallet. Mange av rutene er forholdsvis lange, så et 70 meters tau var greit å ha.  De første dagene var klassen stort sett samlet, og vi gikk igjennom det å gå på led og snu topptauet. Til forskjell fra hjemme, er de fleste boltene her nede limbolter. Det gir deg den friheten at du kan snu før du kommer til toppen, uten å måtte henge igjen en slynge. Når vi var sikre på dette var det bare å klatre i vei der vi ville. Syns det var veldig bra at vi hadde denne friheten. Personlig fikk jeg testet meg selv godt på psyken, da det var overdrevent langt mellom noen av boltene! Tror samtlige i klassen kjente på dette, men det gikk seg til etterhvert som man ble "vandt" med det... Fikk gått veldig mange fine og lange ruter, og det blir vanskelig å skille ut en favoritt, men et av høydepunktene var å gå en 5c+ uten stopp. Kjempefin stein og mange finurlige tak! Jeg syns det var veldig bra at Lena og Vegard som var med, gikk rundt og gav tilbakemelding på klatreteknikk, dette gjør deg bevisst på det, og mulighet til å bli bedre. Merket at klatreformen kunne svinge litt fra dag til dag, men det må man vel bare regne med når man klatrer i 7-8 dager.

Aix, Eden Adventure og Verdon
Tre av dagene la vi klatreskoene igjen i Correns og reiste for å se mer av Provenceområdet.

Første utflukt var til den historiske hovedstaden i Provence, Aix-en-provence.(Kilde) Her stod byvandring, lørdagsmarked og shopping på planen. Denne dagen regnet det, så det var godt å få en pause fra klatringen, og veldig kjekt å se litt mer en bare Correns/Chatauevert.

Vi besøkte en høydepark, Eden Adventure den ene dagen. Her var det skrudd bolter og vaiere mellom klippet og i trær. Vi fikk på en sele med karabinere og en talje. Balansering på line, klatring i armeringsjern, "pendelhopp" og taljetraverser var noen av postene. Veldig gøy! Etter Bård sitt studenttema om etikk, vendte vi nesene mot byen Cassis. Dette er en middelhavsby, som ligger flott til nede ved sjøen, omkranset av klipper. Vi fikk desverre ikke tid til noe annet enn å spise en is, før vi måtte kjøre tilbake til Brignoles for å nå supermarkedet.

Den siste av utfluktene var til europas største kløft, nemlig Gorges du Verdon eller Grand canyon du Verdon. Her delte vi klassen i to og startet i hver vår ende. Kløften er 25 kilometer lang, og opp til 700 meter dyp. Langs kløften er det laget til store klatrefelt, med ruter på flere taulengder.(Kilde)Vi var ikke her for klatringen sin del, men for å oppleve dette storslåtte landskapet! Vi brukte vel en ca 8 timer på å gå den vanlige ruten fra La Maline til point Sublime. Variert landskap med flotte fjellvegger, elvebredder, frodig skog, bratte skråninger, og en megabratt trapp. Fantastisk tur, og det var god å få litt fysisk aktivitet horisontalt, som kontrast til all klatringen.

Alt i alt har dette vært en fantastisk tur. Flotte folk, flotte plasser, flott klatring og godt stemning! Litt trist at dette var den siste turen samlet med hele klassen. Men vi hadde en verdig avslutning den ene kvelden med felles grilling, herrenes og damenes tale og god vin!

Takk for turen folkens!

Veiledertur

Jeg og Silja fikk gleden av å ha med oss 2 spreke gutter fra B2 og 4 spreke gutter og jenter fra B1 på tur. Vi startet å gå rolig oppover Åbyrgevegen mot Høllsete. Rolig tempo for denne gjengen her, stemte tydeligvis ikke med min og Siljas oppfatning av rolig tempo... Vell oppe på Høllsete tok vi en god lunsj, hvor enkelte (les: Brit og Silja) fikk hentet seg inn igjen...

I forkant av turen hadde vi 2 samlinger. På den første presenterte vi turen vår, og fortalte om målene for turen. Målene vi hadde satt opp var:
  • Bli kjent
  • Orientering
  • Etablering av leirplass
  • Matlaging på bål
  • (Buldring)
  • Kos og hygge på tur
På den andre samlingen var turdeltakerne litt mer delaktige, da vi skulle planlegge mat og fellesutstyr. Det viste seg at gruppen vår var ganske vante med å være på tur, så det ble ikke så mye diskusjon rundt pakking osv, da det var ganske klart for alle. Flink gjeng!

Kompasskurs
 Tilbake til turen; På Høllsete ga vi B1 studentene ansvar for den videre orienteringen opp til Nuken. Her ble korteste og bratteste veg rett opp valgt. Vel oppe på Nuken fikk B2 studentene ansvar for orientering til leirplass. Her ga vi alt ansvar til deltakerne, såkalt autokratisk lederstil, vi følgte bare med som observatører. (Pries and Gass 2005). Denne lederstilen holdt vi så og si hele dagen, da vi så at gruppen var såpass erfaren, og de gikk fort i gang med å etablere leir da vi ankom leirstedet, som forøvrig var ved Honningatjønni, nordøst for nuken.

Kvelden gikk med til matlaging, laks og poteter tilberedt på bål, med sjokoladekake bakt i appelsinskall til dessert. Fortreffelig! Ellers ble det litt fisking, nyting av den flotte utsikten mot Hurrungane og bålkos.

På forhånd hadde vi avtalt med Sara og Elise sin gruppe at vi skulle møtes ved buldresteinene på Ølnes. Her kunne de som ville buldre gjøre det. "Buldring kommer av det engelske ordet "boulder", som betyr rund kampestein"(Tronstad 2005). Det er en enkel form for klatring som ikke krever tau og sikring. Man klatrer rett og slett opp på steinene etter beste evne. Man har en såkalt "crashpad" (matte) i bunn og en person står og "spotter" (passer på at klatreren faller på matten, og ikke slår seg). De som ikke var så gira på å buldre, satte i gang med å lage bål, steke lapper og fisk. Vi hadde felles camp med den andre gruppen denne natten. Kvelden gikk med til konkurranser, leker, bålkos og mye hygge! Vi hadde forøvrig innbakt pizza til middag, og bakt eple med kanel, vaniljekesam, mørk og lys sjokolade og nøtter.
Oppskrift på innbakt pizza:
  • Lag en enkel pizzadeig (vi brukte oppskriften bakpå hvetemelspakken, du trenger mel, olje, tørrgjær, vann og salt)
  • Smør aluminiumsfolie inn med olje, og bak ut pizza deigen.
  • Ha fyll på den ene delen av deigen.
  • Vi hadde; Kjøttdeis, tomatsaus, mais, løk, ost og sopp. Her er det bare å være kreativ!
  • Brett deigen sammen, og pakk inn i folien, pass på at det blir helt tett
  • Legg den godt til i glødene på bålet. Trenger alt i fra 15-30 min.
Tips:
  • Ikke ha for mye deig
  • Ikke ha så mye fyll i, da blir det bare søl
  • Pass på å snu pizzaen jevnlig.
  • Vær forberedt på å bli veldig mett!
Siste dagen gav vi deltakerne ansvar for orienteringen igjen, to og to. Vi hadde først en kort gjennomgang av krysspeiling, kompasskurs, ledelinjer osv. Vi så i etterkant at dette burde vi hatt allerede på dag en, da ikke alle hadde like stor peiling på dette som vi trodde i utgangspunktet. Men vi hadde stort fokus på dette på veien tilbake til sogndal. Underveis hadde vi også en evaluering. Tilbakemeldingene var gode. Vi hadde en veldig stille og rolig tur, men det virker som dette passet alle godt.

Takk for turen!

Kilder:
Priest, S og Gass, M.A. (2005). Effective Leadership in Adventure Programming. Human Kinetics.
Tronstad, S. (2005). Innføring i klatring. Akilles forlag.

fredag 26. november 2010

Turister i Nærøyfjorden!

7-9 september fikk vi oppleve å være turister i vakre Nærøyfjorden. Nærøyfjorden er eit landskapsvernområder og kom inn på UNESCOs verdensarvliste i 2005. Formålet med landskapsvernområdet er å ”å bevare egenartet eller vakker natur og kulturlandskap (naturmangfoldloven).

Turen vår starta i Undredal. Her fortalte Leif oss om turistbygda, og om historien til den kjente Undredalsosten. Smaksprøvene falt godt i smak. Så var det tid for å hoppe i færingene, og ro mot Dyrdal, hvor vi bodde de neste dagene. Turen til Dyrdal skulle vise seg å blir utfordrene og actionfylt, da bølgene opp til flere ganger slo over renna på den godt lastede åttringen. Frem kom vi, i god behold men dog ikke helt tørre. På Dyrdal innlosjerte vi oss i den gamle skulestova. Kvelden gikk med til matlaging og studenttema.

Morgenen etter startet med mitt studenttema om næringsaktivitet i verneområder. Vi hoppet så i båtene igjen for å ro over til Styvi og Botolv Hov. Botolv er født i 1922, og har tilbrakt mesteparten av livet sitt på gården Styvi. Han åpnet i 1993 sammen med konen Kjellaug gardsmuseum her, og startet med gardsturisme (http://www.nrk.no/sf/leksikon/index.php/Botolv_Hov). Gardsturisme finner man også andre steder i Nærøyfjorden, blant annet på Stigen Gard. (se http://www.naroyfjorden.no/ for mer info). Botolv fortalte oss om livet hans, kranglene med Fylkesmannen og hans kamp for å beholde Styvi. Dette var veldig interessant å høre på, da det var tett knyttet opp mot studenttemaet jeg hadde fordypet meg i.

Siste dag rodde vi inn til Gudvangen, til vikingene.Vi fikk høre om de store planene for Gudvangen Vikingby som skal stå ferdig i 2011. Så var det duket for knattleik og bueskyting. Noe som til tider gikk hardt føre seg, knattleiken vel å merke.

Jeg syns alt i alt at dette var en veldig flott og avslappende tur. Vi fikk rodd færinger, satt garn, spist krabbe, fisket, sett mektige Nærøyfjorden, og ikke minst møtt mange flotte og spesielle personer!

torsdag 30. september 2010

Klatretur til Gol!

Mandag 23. august reiste vi til Gol for å klatre litt. Læringsmålene for turen var:
  • Kjenne til de grove trekk i buldrehistoria
  • Kjenne til fenomenet buldring og hvordan denne aktiviteten kan brukes i vegleiingssammenheng
  • Tilegning av trygg ferdsel kring lavlandsklippe
  • Gjennomføre trygg gruppeaktivitet på lave klipper/klatrevegg med taubruk
  • Kunne formidle gode sikringsrutiner ved klatring på klippe og ved rappell
Første dagen var det buldring for gruppen min. Buldring er en klatreform som hverken krever tau eller sikring. Man klatrer rett og slett på store steiner, og har en "crashpad" i bunn for å dempe eventuelle fall. En klatrer mens en annen står og "spotter". Steinene er sjelden høyere enn 5m, så dette er en flott aktivitet som selv folk med høydeskrekk kan kose seg med. Enkel organisering og mye aktivitet! Vi var på et veldig fint buldrefelt med mye god stein og problem på alle nivå. Jeg har ikke buldret ute siden i fjor når meg og Sara var nede i Fontainebleu i Frankrike, så dette var en veldig bra start på uken for min del! Vi hadde Vegard som veileder. Etter vi hadde prøvd oss litt gikk han igjennom buldrehistorien og ga oss tips og triks for å klatre/buldre best mulig, gikk mye i "smøring".

På tirsdagen var vi på klatrefeltet "Natten". Dette er et veldig flott området med mange boltet og mix- ruter på de fleste gradene. Vi hadde ulike stasjoner hvor i lærte blant annet å tre topptau fra rapell og sette naturlige kiler. Ble lite klatring denne dagen da været ikke var helt med oss.

Onsdagen var den store klatredagen for gruppen min. Vi fikk klatre fritt, i tillegg til at vi hadde en post der vi gikk på topptau og satte naturlige sikringer underveis. Jeg syns det var lettere å skjønne hvordan sikringene skulle stå når man var i veggen, istedenfor å stå på bakken som vi gjorde dagen før. Det var veldig greit at det hang en veileder på siden som kunne gi tilbakemelding på sikringene. Kjempe kjekt å få prøve!

På torsdagen var det igjen klart for tautekniske stasjoner. Gikk igjennom redning med 1:3 talje og nedfiring av person. Nok en lærerik dag.

Fra fredag til søndag var vi en gjeng som gikk videre på Grunnkurs fjellklatring modul 2. Høydepunktet var klatringen på Skurvefjell med flere taulengder!

Alt i alt var dette en veldig bra uke :) Flinke og engasjerende veiledere. Bra organisering til tross for litt kjedelig vær. Gode backup planer. Jeg har lært mye, så nå blir utfordringen å holde det ved like.

torsdag 2. september 2010

Blogg istedenfor logg

Tidligere på friluftslivstudiet har vi skrevet turlogger etter hver tur. Men nå er disse blitt estattet med blogg. Så her kommer det innlegg fra de turene vi har på B3 friluftsliv. Innleggene vil inneholde alt fra planlegging, aktiviteter, organisering, kommentarer til gjennomførelse, refleksjoner, opplevelser +++ Kan også være det dukker opp innlegg fra andre ting og tang. God lesning!